donderdag 24 september 2015

DUENDE  is uitgebreid met werk van

Roeki Symons      http://roekisymons.nl/                    "downtown"
Jerome Symons   http://jeromesymons.com/             "found object"
Storm Stufkens    http://www.stormstufkens.com/

met binnenkort werk van Jochem Esser en Gijs Verhoofstad

John Padberg – www.jesuit.org/blog/index.php/tag/jesuit-father-john-padberg
Carel Lanters  – www.clanters.blogspot.nl
Egbert Bouwhuis – www.egbertconnect.blogspot.nl
Colina van Bemmel – www.colinavanbemmel.com
Jan Wierda – www.janwierda.nl
Johannes Kronenberg – www.johanneskronenberg.nl
Joanneke Jouwsma - www.joannekejouwsma.nl
Sido Lanters – www.facebook.com/sido.lanters
Ramon Eding – www.ramoneding.nl
Ralph Lambertz – www.lambertz.nl
Frank JMA Castelyns – www.verbekefoundation.com/all-artists/frank-f-castelyns
de Wattmannen – www.watmann.blogspot.nl
Jeroen Huisman – www.jeroenhuisman.com


Samenstelling tentoonstelling: Carel Lanters





Jan Wierda    "het reservoir van de alchemist"




Ralp Lambertz  "Tesla Building Kit"



1 opmerking:

  1. “The Deconstruction of the Miracle”
    2015 John W. Padberg.
    In het kader van de tentoonstelling DUENDE in VM23 (van Muijlwijkstraat 23 Arnhem) voer ik van 04 september tot 04 oktober 2015 een installatie in situ uit in opdracht van John W. Padberg (USA) die getiteld is: “The Deconstruction of the Miracle”. John kwam bij mij met de vraag of ik een kunstwerk kon maken waarmee hij zijn geloofsovertuiging eens stevig kon kapittelen en gaf mij de opdracht een beeld te maken dat gebaseerd is op de aanname dat wanneer het geloof een menselijke constructie is, het wonder dat ook is. Aan die opdracht heb ik gevolg gegeven door het wonder van de wenende Maria te verbeelden in een zo transparant mogelijk, vlak geschilderd, ja zelfs oppervlakkig beeld dat geen enkele mystificatie meer toeliet en waarbij ik alle techniek, zoals een voedingsapparaat en een ontvanger, opzichtig in het portret monteerde. Een terugkoppeling met John leerde mij echter al snel dat ik in het deconstrueren toch iets te ver was gegaan en daarmee de illusie die, hoewel minimaal, nog in het beeld schuilde volledig om zeep heb geholpen. Om weer enige beeldende spanning terug te brengen heb ik de toevoerleidingen van het pompsysteem, dat ik eerder opzichtig in het portret van Maria gemonteerd had, geheel voor het oog verborgen zodat enkel nog dieprode vloeistoffen op drie plekken uit het welbevallige gezichtje spuiten. Tegelijkertijd diende zich nog een ander probleem aan waarover ik opnieuw aan John een advies heb gevraagd. Dit probleem betrof de ontvanger die ik in het portret monteerde om de conservatieve zender Radio Maria te ontvangen doch, hoe toevallig, overbodig werd omdat recent de middengolfzenders zijn opgeheven. In plaats daarvan heb ik toen een DAB+ zender in het portret gemonteerd met een overigens uitstekende digitale ontvangst. Op mijn vraag aan John of ik de werkloze middengolf-ontvanger mocht verwijderen en, zo ja, het lege zwarte gat mocht opvullen antwoordde hij: “vul het zwarte gat en laat slechts haar ogen wenen”. Ik zal nu opnieuw aan de bak moeten om de tranen uit haar ogen op een slinkse manier over haar wangen te laten stromen en ongemerkt in het grote niets te laten verdwijnen. De middengolf-ontvanger heb ik inmiddels verwijderd en tijdelijk vervangen door een groot zwart kruis dat als een vreemd element het beeld doorklieft. Deze ingreep is te heftig. Een stuiptrekking. De volgende stap in het her- mystificatieproces is om het paneel in zijn geheel tegen een wand te bevestigen en alle apparaten er uit te slopen met de bedoeling een grote mate van verstilling te bereiken. De achterzijde van het nu nog vrijstaande geschilderde paneel met alle techniek zal dan ook niet meer zichtbaar zijn. De vloeistof die gedurende de resterende expositieperiode uit de ogen over het paneel stroomt zal deels de waterverf in het portret oplossen. Het effect daarvan ken ik nog niet en ik weet daarom ook nog niet of het zal lukken om het mystificatieproces op gang te krijgen en de onbevangen toeschouwer te raken. Maar als het lukt krijgt het werk een nieuwe titel: “The Reconstruction of the Miracle”.
    John heeft zijn geloof maar kort op de proef gesteld. Ik begrijp dat. Het is zeker geen persoonlijke zwakte, het is gewoon onmenselijk om te leven zonder het onzegbare en onbegrijpelijke, zonder illusies, mythes, leugens, (valse) hoop, bedrog, hypocrisie en zo meer. John dankt de organisatoren van de tentoonstelling DUENDE en de initiatiefnemers van VM23 voor hun bereidheid om het beeld te plaatsen, er ter plekke aan verder te mogen werken en daarover voortdurend met hem te communiceren. Het heeft hem waardevolle inzichten verschaft waarmee hij weer verder kan. Hoopvol is dat de eerste bloemen al bij het beeld zijn gezet.
    Nico Schulte.

    BeantwoordenVerwijderen